Acteurs in de agressietraining! Brrr, wat eng!

Acteurs in de agressietraining! Brrr, wat eng!

Over de meerwaarde van acteurs als agressor in de agressietrainingen!

Al vele jaren geef ik samen met acteurs trainingen ‘omgaan met verbale agressie’ aan medewerkers in allerlei sectoren. En elke keer weer zijn er deelnemers die het doodeng vinden om met een acteur te moeten ‘spelen’. En elke keer weer komen die deelnemers enthousiast uit de training waarbij ik steeds hoor: ‘goh, nooit gedacht dat ik het zou durven met een acteur, het is zo echt en ook zo veilig! Ik doe het zo weer! ‘

Dit blog gaat over de kracht en de samenwerking tussen trainer, acteur en de deelnemers. Een uitdaging, een kans, een leerrijke ervaring!

Het gaat zo:

Situatie 1

‘Deelnemer wil oefenen hoe ze moet reageren als haar patiënt gaat zitten mokken omdat hij niet op de afgesproken tijd aan de beurt is’.

Acteur gaat lekker zitten mokken en reageert pas positief op de deelnemer als hij het gevoel heeft dat zij hem echt HOORT. Luisteren, aandacht geven en je patiënt echt HOREN EN ZIEN zijn de belangrijkste tools om opkomende agressie te de-escaleren. En ook gelijk de moeilijkste want je moet het wel echt menen! En dit soort situaties komt natuurlijk meerdere malen per dag voor!

Situatie 2

‘Deelnemer wil leren om mantelzorger letterlijk op afstand te houden. Hij komt iedere keer te dichtbij haar.’

Acteur komt letterlijk te dichtbij deelnemer, raakt haar aan, geeft complimenten en komt nog dichterbij. Deelnemer krijgt instructie van de trainer om de acteur te vertellen dat zij niet wil dat hij te dichtbij haar komt en hij mag haar niet aanraken. Dit alles kort, krachtig en helder.

te_dichtbij_deelnemer

Reflectie

De deelnemer leert in een veilige omgeving de de-escalatie vaardigheden toe te passen waarbij zij de regie heeft. Ze mag een time-out nemen, ze mag de acteur sturen c.q. regisseren, zij heeft de touwtjes in handen. Net zo lang totdat de deelnemer tevreden is over het resultaat. Dit herhalen vinden de meeste deelnemers prettig omdat ze dan met een ‘yes’ gevoel uit de situatie komen!

De acteur geeft feedback aan de deelnemer vanuit zijn rol als agressor en vanuit zijn rol als acteur. Wat heeft hij gezien, gevoeld, ervaren bij de deelnemer? Wat kan zij anders doen? Hij geeft concrete tips en aanwijzingen waardoor de deelnemer weer verder kan in haar leerproces.

De overige deelnemers kunnen ook feedback geven en/ of het rollenspel nog eens doen omdat zij het zelf ook willen ervaren. Sommige rollenspelen doen we vaker omdat deelnemers zich herkennen in elkaars situaties.

De trainer overziet en stuurt alles wat er in de groep, onder de deelnemers en tussen acteur en deelnemer gebeurt. Zij grijpt in indien nodig maar nooit te vroeg want leerprocessen moeten zich ook vormen. Soms is herhalen nodig en prettig maar soms is één keer oefenen goed genoeg!

En is dit nu uit je comfortzone stappen?

Sommige deelnemers vertellen mij van tevoren dat ze ‘echt geen rollenspel gaan doen’ want … en dan komen er allerlei excuses. Helaas hoor ik vaak dat deelnemers slechte ervaringen hebben met acteurs en dat is echt heel naar en absoluut niet nodig.

Voor mij des te meer een uitdaging om iemand toch te betrekken, het liefst als tegenspeler van de acteur. Een succeservaring meegeven en een ‘yes’ gevoel vind ik als trainer belangrijk voor mijn deelnemers. Het geeft zelfvertrouwen en kracht!

goldfish jumping off to new fishtank

Ik wil met dit blog bijdragen aan de meerwaarde van het inzetten van acteurs in (agressie)trainingen! Goed opgeleide en meevoelende mannen en vrouwen die jou als deelnemer tot je recht laten komen in lastige situaties.

Denk je nu: nou, doe mij ook maar zo’n training met zo’n leuke acteur, laat dan een berichtje achter in het bijbehorende veld!

En ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met acteurs, ik lees ze graag!

Els van Leeuwen, Trainer Weerbaarheid
SCHOOL TEGEN SCHELDEN

21 Comments

  1. maart 17, 2015 at 9:03 am

    Leuke blog heb je geschreven. Herkenbaar ook. Heel belangrijk om goede acteurs te hebben die geloofwaardig spelen en, naast dat ze zien hoe de ander reageert, ook tegelijkertijd registreren hoe het gedrag van de ander bij hen zelf binnenkomt. Hier is kwetsbaarheid voor nodig en dat zou wel eens het punt kunnen zijn waarom sommige mensen slechte ervaringen met rollenspellen hebben. Niet alleen de kwetsbaarheid van de gene die getraind word, maar ook zeker die van de acteur is belangrijk om echte interactie tot stand te brengen. Herman Otten

    Reply »
    1. maart 21, 2015 at 9:32 am

      Leuk Herman! Dank voor je reactie!

      Reply »
  2. maart 20, 2015 at 10:12 am

    Dankjewel voor je pleidooi Els! Mijn ervaring als trainingsacteur sluit hierbij aan, ik krijg ook 9 vd 10 keer terug dat na de eerste drempel, deelnemers zich veilig genoeg voelen in de oefening te stappen. Ik snap heel goed dat mensen het eng vinden, echter eenmaal in de interactie van het ‘spel’ is het zo mooi en indrukwekkend om te zien dat communicatie patronen zich openbaren en er veel aan inzicht en bewustzijn op gedrag te leren is. Dus ook hulde aan alle deelnemers die deze drempel overgaan en hun vertrouwen schenken aan de trainer/acteur en de training. Dank en wie weet tot ziens!

    Reply »
    1. maart 21, 2015 at 9:33 am

      Ha Alexandra, dank voor je bericht en ja wie weet!

      Reply »
  3. maart 20, 2015 at 10:12 am

    Mooi verwoord! Ben het helemaal met je eens, het draait om de deelnemer en hoe krijg je die in beweging in een veilige leeromgeving. Het veilig laten voelen en respectvol feedback vind ik nog mooier dan het acteren zelf:-)

    Reply »
    1. maart 21, 2015 at 9:32 am

      En die veilige omgeving maak je samen!

      Reply »
  4. maart 20, 2015 at 10:13 am

    Hallo Els, Wat een goed blog. Ik kom er steeds meer achter, dat jij echt de autoriteit op het gebied van agressietraining bent. Groet, Freek

    Reply »
    1. maart 21, 2015 at 9:32 am

      Nou Freek, dank je wel!

      Reply »
  5. maart 20, 2015 at 10:13 am

    dank Els voor het heder uiteenzetten van het werken met trainingsacteurs. Ben er zelf een en vind je verhaal herkenbaar. Ook helaas over dat mensenkind minder prettige ervaringen hebben. Jammer want een veilige leeromgeving is zoveel te halen. En zeker verbale agressie vraagt dat, om te durven onderzoeken waar voor jou grenzen liggen en hoe daar mee om te gaan. Ik neem daarin mijn vak uiterst serieus. En hoor gelukkig vaak achteraf dat ik die angst heb kunnen wegnemen en dat daardoor de training meer effect had.

    Reply »
    1. maart 21, 2015 at 9:31 am

      Mooi Ida, dank je voor je bericht!

      Reply »
  6. maart 20, 2015 at 10:13 am

    Hallo Els, Jaren geleden heb ik met de hele afdeling een training gevolgd waar we dieper in gingen op onze allergieën voor bepaalde mensen. We werkten toen ook samen met een ontzettend aardige acteur. Ik gaf hem de beschrijving van mijn allergie (nare man die problemen had met jongere vrouwelijke managers). Vervolgens kwam ik de ruimte binnen en daar zat hij: die irritante allergie! De acteur was zó goed in die rol gekropen dat echt al mijn boosheid en frustratie naar boven kwam. Na 2 gesprekken die helemaal de mist in gingen kon in na gesprek 3 oefenen hoe ik die gesprekken beter aan kon pakken. Na afloop werd hij ook weer die aardige acteur ;-) Als je na gaat: deze training is zo’n 20 jaar geleden geweest en ik kan het me echt direct weer helemaal voor de geest halen. Heeft dus echt indruk gemaakt. Kortom, ik ben een grote voorstander van het werken met acteurs bij trainingen. Groetjes, Willeke

    Reply »
    1. maart 21, 2015 at 9:31 am

      Goh, dat is wel heel bijzonder! 20 jaar later Willeke! Kun je nagaan!

      Reply »
  7. maart 20, 2015 at 10:13 am

    Hallo Els, Mijn ervaring met acteurs in een rollenspel is idd ook altijd één van ‘tegenop zien en achteraf reuze leerzaam!’ Goed om met acteurs situaties te oefenen, daar leren we enorm veel van!

    Reply »
    1. maart 21, 2015 at 9:31 am

      Herkenbaar dus! Fijn Marga!

      Reply »
  8. maart 20, 2015 at 10:14 am

    Mooi omschreven! Zo denk en speel ik ook binnen agressie trainingen. Inmiddels doe ik dit 14 jaar en ben altijd erg dankbaar als ik mensen heb kunnen leren/ervaren dat ze well invloed kunnen hebben op de (frustratie/instrumentele) agressie. Vooral het benoemen van non-verbale communicatie is vaak een eye-opener. Groetjes Hilde

    Reply »
    1. maart 21, 2015 at 9:30 am

      Leuk Hilde, dank je wel en veel succes!

      Reply »
  9. maart 20, 2015 at 10:14 am

    Hallo Els, Vanuit mijn werk als trainingsactrice, of het nu gaat om agressietraining, weerbaarheidstraining, salestraining of communicatietraining, merk ik ook dat er weerstand is om te werken met een acteur. Vaak wordt er aangegeven dat men slechte ervaringen heeft met rollenspelen. Als ik alle verhalen hier lees, is er niemand die negatieve ervaringen heeft met het werken met een trainingsacteur. En ik ben juist zo benieuwd naar die verhalen. Ik lees hier alleen succesverhalen. Natuurlijk denk ik dat het werken met een acteur ook voornamelijk succesverhalen zal opleveren, aangezien het zelf ervaren een van de onderdelen van het leerproces is. En er zijn zoveel trainingsacteurs, dat ik me gewoon bijna niet meer kan voorstellen dat er nog slechte rond lopen… die zijn toch zeker allang uit de markt verstoten?

    Reply »
  10. maart 21, 2015 at 9:46 am

    Goede kwestie die je aanroert, Els. Net zo verstandig als het kan zijn om een hostess voor een beursstand in te huren is het verstandig dat je acteurs gebruikt bij een training. Als de emoties hoog oplopen kan dat beter tegen een 'onbekende' die dat gewend is, dan tegen een collega die je de volgende dag weer ziet. 'Het was maar een spelletje' gaat er niet altijd in. Bovendien heeft de acteur ook een heel arsenaal aan technieken in huis. Een rol kunnen spelen is niet elke collega gegeven.

    Reply »
    1. maart 23, 2015 at 5:13 pm

      Precies Ruud, dat is de essentie van het inhuren van professionele acteurs!

      Reply »
  11. maart 23, 2015 at 5:15 pm

    Dank je voor je verhelderende blog, Els. Voor mij is het belang van acteurs heel duidelijk. Wij zullen er ook vaker gebruik van gaan maken en dan weet ik je te vinden :).

    Reply »
    1. maart 23, 2015 at 5:17 pm

      Fijn Michiel, goed te weten!

      Reply »

Geef een reactie

Ik zou het leuk vinden om je feedback te ontvangen. Laat je reactie achter en geef je mening.