SCHOOL TEGEN SCHELDEN

SCHOOL TEGEN SCHELDEN

Dit blog gaat over het ontstaan van SCHOOL TEGEN SCHELDEN. In de afgelopen 10 jaar heb ik vele groepen medewerkers in mijn trainingen voorbij zien komen. Allemaal bevlogen, klantgerichte en geïnteresseerde professionals. Maar ook met veel schrijnende verhalen over:

–       Seksuele intimidatie

–       Schreeuwen

–       Schelden

–       Discrimineren

–       Bedreigen

Soms merkte ik dat medewerkers niet meer naar hun klant toe durfden te gaan! Of extra stoer gingen doen om maar niet ‘te hoeven voelen’ hoe zeer ze aangepakt werden!

Voorbeeld van een medewerkster thuiszorg: “Ik moet meneer altijd helpen bij de ADL maar hij maakt voortdurend beledigende opmerkingen naar mij. Hij noemt mij ‘onnozel, klein, ik kom net kijken’ en als het hem lukt, probeert hij me tijdens de verzorging aan te raken. Ik weet niet meer hoe ik hiermee om moet gaan. Zijn partner doet net alsof ze het niet ziet. Mijn collega’s hebben er geen last van. Ik durf eigenlijk niet meer naar hem toe.”

Gekleurde verzorgende tijdens een training : “altijd als ik werk, vraagt het bezoek van de patiënten naar mijn collega want zij denken dat ik van de schoonmaak ben. Als ik dan zeg dat ik verzorgende ben, kijken ze me verbaasd aan en vaak geloven ze me niet 

Een belangrijk onderdeel van mijn trainingen is om kunnen gaan met bovenstaande voorbeelden. Hoe zeg je wat je wilt en niet wilt? Hoe blijf je netjes en toch duidelijk?

 

SCHOOL TEGEN SCHELDEN GAAT OVER

WEERBARE EN ASSERTIEVE PROFESSIONALS

Je klant is je lief maar niet ten koste van jezelf!

Agressie hoort er niet bij, ook niet in de zorg! Natuurlijk moet je rekening houden met de beperkingen van je patiënt en natuurlijk moet je rekening houden met ontevreden klanten in de horeca, bij de bank, in de supermarkt en ga zo maar door.

Maar niet ten koste van jezelf!

SCHOOL TEGEN SCHELDEN leidt medewerkers op om zich klantvriendelijk doch assertief te gedragen en grenzen te trekken als het ze te gortig wordt!

Zie verder mijn website voor verschillende mogelijkheden!

Herken je situaties? Wil je iets delen? Wil je laten weten wat je van dit initiatief vindt? Je kunt hieronder je opmerkingen achterlaten.

 

2 Comments

  1. januari 9, 2014 at 11:12 am

    Hallo Els, ik vind het mooi hoe je deze niche hebt vorm gegeven. Ik denk dat je je hiermee specialiseert op een bepaald item. Ik denk dat het ook veel mensen zal aan spreken want in elke bedrijfstak kom je dit tegen. Misschien kun je tzt de term schelden nog uit breiden. Heel veel succes. Ik wil je blogs graag lezen. Tenny

    Reply »
  2. februari 12, 2016 at 4:41 pm

    Interessant en ook belangrijk in onderwijs

    Reply »

Geef een reactie

Ik zou het leuk vinden om je feedback te ontvangen. Laat je reactie achter en geef je mening.